Piedalās:
Vestards ŠIMKUS (klavieres)
Liepājas Simfoniskais orķestris
Diriģents Guntis KUZMA
I daļa
Olivjē MESIĀNS (1908-1992) "Aizmirstie upurējumi"
Otorīno RESPĪGI (1879-1936) Klavierkoncerts miksolīdiskajā skaņkārtā
I. Moderato
II. Lento
III. Allegro energico
II daļa
Rihards DUBRA (1964) Trešā simfonija (pirmatskaņojums)
I. Euphoria irrationalis
II. Triste canticum spei
III. Deliramentum stultaei amentiae... Libera nos a malo
Liepājas Simfoniskais orķestris koncertzālē "Lielais dzintars" komponista Riharda Dubras 60 gadu jubilejas zīmē pirmatskaņos viņa Trešo simfoniju. Koncerta īpašais viesis – pianists Vestards Šimkus koncerta programmu papildinās ar itāļu orķestra krāsu lielmeistara Otorīno Respīgi mūziku.
OLIVJĒ MESIĀNS (1908-1992)
Viens no 20. gadsimta ietekmīgākajiem komponistiem bija ne tikai izcils mūziķis, bet arī dziļi ticīgs cilvēks. Viņa mūzika ir piesātināta ar garīgumu, un "Aizmirstie upurējumi" nav izņēmums.
Darbs ir programmatisks, un tā trīs daļas, kas tiek atskaņotas bez pauzes atspoguļo Jēzus Kristus upuri cilvēces labā: "Krustā sišana", "Grēks" un trešā daļa – "Euharistija" jeb Svētais vakarēdiens, kura laikā ticīgie atceras Jēzus upuri un vienojas ar viņu garīgā līmenī. Tā ir pateicības un kopības izpausme, kurā cilvēki saņem garīgu spēku un iedrošinājumu savā ticības ceļā. Dažādām konfesijām ir atšķirīgas interpretācijas par Euharistijas būtību, taču tās visas uzsver tās nozīmi ticīgo garīgajā dzīvē.
"Aizmirstie upurējumi" sarakstīti divām klavierēm, pēc studiju beigšanas Parīzes Konservatorijā 1930. gadā. Vēlāk skaņdarbs tika orķestrēts un pirmatskaņojumu piedzīvoja 1931. gada 19. februārī Parīzes teātrī Elizejas laukos. Komponistam tikko bija apritējuši 22 gadi, un tas bija viņa pirmais darbs, ko atskaņoja orķestris, kā arī pirmā saskarsme ar plašu publiku.
"Aizmirstajos upurējumos" komponists izmanto neparastas skaņas kombinācijas un ritmus, radot mistisku un meditatīvu atmosfēru. Klausītāji tiek aicināti uz iekšēju ceļojumu, kurā var iepazīt savas dvēseles dziļākās slāpes un rast mierinājumu mūzikas skaistumā.
Mesiāns, kurš pats cieta no smagas acu slimības, spēja saskatīt skaistumu un gaismu pat visgrūtākajos dzīves brīžos. Viņa mūzika ir kā cerības stars tumsā, kas aicina uz iekšēju mieru un pārpasaulīgumu.
OTORĪNO RESPĪGI (1879-1936)
Otorīno Respīgi bija itāļu komponists, vijolnieks, pedagogs un muzikologs un viens no vadošajiem itāļu komponistiem 20. gadsimta sākumā. Viņa skaņdarbu klāstā ir operas, baleti, orķestra svītas, kora dziesmas, kamermūzika un 16.–18. gadsimta itāļu skaņdarbu aranžijas, taču pats Respīgi ļoti augstu vērtēja tieši Klavierkoncertu miksolīdiskajā skaņkārtā. Viņš uzskatīja, ka tas dzīvos, kad visi viņa pārējie darbi būs aizmirsti.
Klavierkoncerta iedvesmas avots ir itāļu dziedātāja Elza Olivjēri-Sandžakomo, komponista dzīvesbiedre, kura studēja gregoriskos korāļus. Tie piesaistīja Respīgi uzmanību, un, ātri novērtējot šīs mūzikas melodisko potenciālu, viņš centās tos pārveidot laikmetīgā stilā, kas būtu pievilcīgs plašākai auditorijai.
Klavierkoncertu Respīgi sarakstīja 1925. gada vasarā un nekavējoties nodeva to izdevējam. Komponista gandrīz māņticīgās nepatikas dēļ pret pagātni, darbs nekad netika pārskatīts.
Koncerta pirmatskaņojums notika Kārnegija zālē Ņujorkā, un pats Respīgi spēlēja klavieres kopā ar Ņujorkas Filharmonijas orķestri.
Koncerts sarakstīts trīs daļās.
Pirmā daļa sākas ar Viri Galilaei citātu. Īsai orķestra mibemola notij daļas atklāšanā seko klavieru solo, kas spēlē gregoriāņu dziedājumu.
Otrā daļa rakstīta trīskāršā formā, citējot himnu "Aleluja", savukārt trešā daļa veidota kā pasakalja jeb variācijas uz pastāvīgu basa tēmu. Šajā daļā citēta himna "Kyrie".
"Kyrie" grieķu valodā nozīmē "Kungs", un tas ir viens no vārdiem, ko kristieši lieto, lai uzrunātu Dievu. Interesanti, ka šis vārds ir saglabājies gandrīz nemainīgs cauri gadsimtiem un dažādās valodās. To var dzirdēt gan senajos gregorisko dziedājumu korāļos, gan mūsdienu baznīcu dziesmās.
VESTARDS ŠIMKUS (1984)
Starptautisku atpazīstamību Vestards Šimkus iemantoja pēc uzvarām vairākos konkursos, tostarp iegūstot 1. vietu Marijas Kanalsas Starptautiskajā pianistu konkursā Barselonā (2009). Sekoja sadarbība ar tādiem diriģentiem kā Andris Nelsons, Vasilijs Sinaiskis, Karels Marks Šišons, Teodors Kurenciss, kā arī solokoncerti un piedalīšanās kamermūzikas atskaņojumos Eiropā, ASV, Vidējos Austrumos, Ķīnā un Japānā.
Vestardam Šimkum piešķirts Igaunijas "Baltās zvaigznes" ordenis, Polijas Zelta ordenis par sniegumu Friderika Šopēna 200. jubilejai veltītos koncertos, kā arī Latvijas Lielā mūzikas balva (2002, 2009 un 2019). Zīmīgi, ka 2009.gadā Lielajai Mūzikas balvai viņš tika nominēts pat divās kategorijās – "Gada koncerts" un "Par izcilu interpretāciju", bet abos gadījumos – par Pētera Vaska "Gadalaiku" cikla atskaņojumu. Tieši pie Pētera Vaska Vestards Šimkus savulaik Dārziņskolā mācījās arī kompozīciju.
Šimkus sarakstījis divus klavierkoncertus – viens tapis sadarbībā ar orķestri "Sinfonietta Rīga", otrs – Koncerts klavierēm un korim "Man labvēlīgā tumsā" - ar Latvijas Radio kori.
Vestards Šimkus divreiz saņēmis "Lielo Kristapu" – 2016. gadā par mūziku Lailas Pakalniņas filmai "Ausma" un 2018. gadā par mūziku Giedres Beinorjūtes filmai "Elpa marmorā". Viņš ir piedalījies režisora Dmitrija Petrenko veidotajā koncertizrāde pēc Alesandro Bariko stāsta "Novecento", būdams ne tikai Pianista lomas atveidotājs, bet arī izrādes mūzikas autors. Vestards Šimkus ir ieskaņojis desmit albumus.
2022. gadā izdevniecības SKANI paspārnē tika laists klajā kopā ar Liepājas Simfonisko orķestri diriģenta Atvara Lakstīgalas vadībā ierakstītais albums "Shimkus plays Shimkus". Tajā iekļauts Pirmais koncerts klavierēm un stīgu orķestrim "Veltīts neērtajam cilvēkam", "Sapņu ainavas" (deviņas etīdes klavierēm) un "Likteņa vārti" klavierēm un simfoniskajam orķestrim.
RIHARDS DUBRA (1964)
Rihards Dubra ir starptautiski pazīstams latviešu komponists, kas visplašāko atzinību guvis sakrālās kormūzikas žanros, un viņa darbos atspoguļojas interese par seno mūziku, īpaši gregorisko korāli. Dubra par saviem domubiedriem mūzikā atzīst komponistus Giju Kančeli, Arvo Pertu un Džonu Taveneru, kuru daiļradē arī liela nozīme sakrālajai mūzikai.
Savā emocionāli intensīvajā jaundarbā Rihards Dubra iekļāvis dziļas pārdomas par šī brīža aktuālākajām problēmām – ļaunuma destruktīvo dabu un cilvēka cīņu ar to. Komponists izmantojis mūziku kā līdzekli, lai izteiktu savas dziļās pārdomas par cilvēka lomu mūsdienu pasaulē, nebaidoties eksperimentēt ar dažādiem mūzikas izteiksmes līdzekļiem.
"Trešā simfonija ir pārpildīta ar daudzām nepatīkamām sajūtām, kuras diemžēl mūs apņem šajā laikā," stāsta Rihards Dubra. "Nespēju būt vienaldzīgs, tādēļ mans sašutums par ļaunumu kas notiek, par daudzu pasaules "vareno" vienaldzību, un naudas vērtēšanu augstāk par cilvēka dzīvību ir attēlots šajā mūzikā. Esmu izvēlējies samērā muļķīgus malējo daļu nosaukumus, lai pasvītrotu ļaunuma destruktīvo dabu. Mūzika ir agresīva, brīžiem ķēmīga, groteska un ironiska. Otrajā daļā skaņās izsāp ciešanas, ko ļaunums sagādājis cilvēkiem. Ļaunuma izsmiešana turpinās trešajā daļā, kuras noslēgumā ir lūgums pēc palīdzības, kas daļas nosaukuma beigās apzīmēts ar latīnisko “Libera me”, kas varbūt ir panaivs, bet tādēļ, lai raksturotu brīžiem nepārvaramo bezspēcību. Šī simfonija ir smags darbs, kas prasīja daudz emocionālās enerģijas."
Iepriekš intervijā Latvijas Radio 3 komponists sacīja, ka būtu priecīgs, ja spētu uzrakstīt skaņdarbu, kas aptur karu. "Bet – tā kā tas nav iespējams – es ar savu mūziku cenšos viest vismaz cerību."
Koncertu atbalsta Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Liepājas pilsēta.
INFORMĀCIJA APMEKLĒTĀJIEM:
Atlaides:
Skolēniem, studentiem, invalīdiem, pensionāriem – 3 eiro
3+ ģimenes kartes īpašniekiem - 30%
Skolotājiem, pasniedzējiem un medicīnas darbiniekiem - 20%
Grupām (10 un vairāk apmeklētājiem) – 20%
Pērkot grupu biļetes internetā, lūdzam rakstīt uz e-pastu sales@lso.lv.
Apmeklējot koncertu, apmeklētājam ir jāuzrāda tiesības uz atlaidi apliecinošs dokuments.
Noderīgi:
Koncerts pieejams cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem, jo tā laikā tiks aktivizēta indukcijas cilpas funkcija. Ņemot vērā cilvēku ar dzirdes traucējumiem izteikto pieredzi, izmēģinot šo sistēmu, vislabākā klausīšanās pieredze iespējama sēdvietās partera centra zonā no 5. līdz 12. rindai – no 6. līdz 28. vietai.